Apple werd de afgelopen maanden fors afgestraft door beleggers. Maar het tijdperk van de maker van de iPhone en de iPad is nog allerminst voorbij, schrijft Hendrik Oude Nijhuis.

Tot voor kort was het aandeel Apple een echte beurslieveling. De beurskoers
verhonderdvoudigde het afgelopen decennium. En afgelopen najaar was Apple’s
beurswaarde niet enkel het grootste van alle bedrijven op dat moment maar
zelfs de allergrootste ooit.

Maar het kan verkeren. Want wie de beurzen ook maar enigszins volgt, weet dat
het sentiment inmiddels gekeerd is. Apple’s beurskoers daalde in minder dan
een half jaar tijd van meer dan 700 dollar tot circa 450 dollar momenteel.

Is het tijdperk Apple opeens voorbij of is enkel sprake van een tijdelijke
uitverkoop van het aandeel?

Apple: vette bankrekening

Beleggers mogen het aandeel Apple dan wel niet meer zo zien zitten, maar wat
Apple’s financiële reserves betreft is er geen vuiltje aan de lucht. Het
bedrag dat Apple op de eigen spaarrekening heeft staan, is zelfs groter dan
de omvang van de economie van menig land.

Het gaat om een bedrag van 135 miljard dollar. Ter indicatie: Apple's
operationele uitgaven bedroegen het afgelopen jaar 13,4 miljard dollar. Dus
al zou Apple geen cent rente ontvangen en wordt er geen enkel Apple-product
meer verkocht dan nog kan ze haar huidige bestedingspatroon heel wat jaren
intact houden.

Apple's ecosysteem

Maar een scenario waarin er vanaf vandaag geen enkele iPhone of iPad meer
verkocht wordt, is natuurlijk absurd. Apple is een ware cashmachine en haar
'probleem' is eerder een teveel aan cash dan een tekort.

Al lange tijd is Apple bezig een zogeheten platform-businessmodel te bouwen,
waarbij vraag en aanbod van digitale content en applicaties bijeengebracht
wordt. Via appstores verkoopt Apple vele duizenden applicaties. Voor deze
apps hoeft ze zelf niet te investeren in product- of contentontwikkeling,
maar ontvangt ze wel een vergoeding van tientallen procenten van de omzet.

Consumenten die een iPhone, iPad of een Mac-computer bezitten - en vaak
bezitten ze er meerdere - kunnen via elk van deze apparaten bij hun via
Apple gekochte producten en applicaties (maar dus niet via de apparaten van
concurrenten). Met iedere aankoop die een consument doet, versterkt het
'Apple-ecosysteem' zich en wordt het voor klanten steeds kostbaarder om over
te stappen op concurrerende systemen als Android van Google.

Waarde-aandeel Apple

Dat Apple recent begonnen is ook goedkopere productvarianten te verkopen -
zoals de iPad Mini - lijkt gezien het platform-businessmodel een slimme zet.
Want hierdoor weet Apple ook in opkomende markten grote aantallen
consumenten aan het ecosysteem toe te voegen. Via de verkoop van allerlei
content en applicaties zal Apple ook van hen nog lange tijd profijt kunnen
hebben.

De winstmarge van de onderneming loopt al jarenlang op en bedraagt momenteel
25,4 procent. En met een rendement op het eigen vermogen van circa 40
procent ligt ook de winstgevendheid op een heel fraai niveau.

Vanwege die hoge winstgevendheid en de gedegen competitieve positie (het
sterke 'Apple-ecosysteem') zou je verwachten dat voor de aandelen een flinke
prijs betaald moet worden. Maar dat is momenteel geenszins het geval.

Want nog afgezien van Apple's vette bankrekening, betaal je momenteel slechts
tien keer de winst. En slechts acht keer de winst, uitgaande van de voor
komend jaar verwachte winst.

Apple wordt daarmee op de beurs gewaardeerd alsof het Apple-tijdperk al
voorbij is. Dat lijkt wat al te pessimistisch – ik neig er dan ook naar een
al bestaande positie in Apple spoedig uit te breiden.

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van 's
werelds beste beleggers en is tevens oprichter van warrenbuffett.nl
over de beleggingsstrategie van Warren Buffett. Deze column is niet bedoeld
als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur bezit
aandelen Apple.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl